fredag 18 oktober 2013

Provning av hoppsadlar

I onsdags hämtade vi hem lite hoppsadlar som jag har provat på Moller. Dom som passade bäst var en Santa cruz Facundo och en Prestige Roma.

Så igår hoppade jag fem-och-en-halvan i de nya sadlarna. Provade först Santa Cruzen den kändes helt okej men jag tyckte att jag kom lite efter i sprången, tänkte att det mer berodde på mig än sadeln. Santa Cruzen är en flatback vilket gör att man kommer väldigt nära hästen (känns nästan som om man sitter direkt på hästens rygg) vilket kan vara bra på det sättet att man kan påverka hästen lätt eftersom man kommer så nära in på. Men ska man ha en sån sadel så ska man nog vara lite mer erfaren än vad jag är. För mig som inte har en så stabil hoppsits än så kändes det bara som om det blev obalanserat och det kändes lite läskigt eftersom jag inte fick något stöd.

Bytte sen till Prestigen och märkte då en ganska markant skillnad på både mig och Moller. Jag satt mycket stabilare och hängde med lätt i sprången, Moller fick till rundare språng och och tog för sig mer.Tror ni kan lista ut vilken sadel jag har bestämt mig för ;P

Prestige Roma

Santa Cruz Facundo
Lite info om Prestige Roma: Prestige Roma
Medium djupt säte med smal midja som hjälper ryttare, även oerfarna, att få en korrekt sits. Knästöd som ger perfekt stöd vid både markarbete och hoppning på hög nivå. Gjord för ge maximal bogfrihet och frihet över hindren. 100% ullfilts fodrade paneler blandat med syntetiskt "memory fiber" som minimerar klumpar, tryckpunkter och behovet av omstoppning. Perfekt för en sadel som används på flera hästar.

4 kommentarer:

  1. Kul med ny sadel, ska också titta på hoppsadel så småningom :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nya saker är ju alltid skoj ;) Ja din nya pärla måste ju ha en!

      Radera
  2. Åh prestigen är sååå snygg :3 *Avis*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den är ju det! Haha jag är lite avis på att du ska få en hv-polo brösta! ;P

      Radera