måndag 27 maj 2013

Lektion med fin häst ;)

Igår var det då träning för Å som gällde med hästarna. Först ut var Moller som inte kändes så jätterolig i början. I vänstervarvet är han lite stel och vill inte runda sig runt innerskänkeln, i högervarvet är han mjukare i innersidan men har lite svårare för att komma ihop och jobba in sitt yttrebakben under sig.

Så ibörjan jobbade vi bara med rundnigen i ett långsamt tempo på en volt där vi växlade mellan öppna och sluta. När han hade mjukats upp ordentligt börjat samla sig mer gick vi över till att rida öppnor och slutor på raktspår, och så fort han började tappa sin rundhet fick jag lägga en liten volt med tänk "bakdelsvändning" (i trav). Funkade riktigt bra, öppnorna och slutorna blev väldigt fina! Han behöll rundningen, tog för sig och det flöt på riktigt bra!

I galoppen förberedande arbete inför piruetter :P Vi gjorde fattningar i bakdelsvändning och jobbade på att rida små volter i sluta. Jag tycker vi gjorde det ganska bra och Moller tjurade bara några gånger i högervarvet när han inte ville sätta under sig ;)

Sen körde vi lite mer trav där jag fick sätta lite mer tryck i honom. Det funkade riktigt bra, han tog för sig och vilade lite mer på steget än vad han gjort innan.

Men jag är väldigt nöjd med lektionen. Jag fick ett mycket bättre grep om hur jag skulle jobba honom i högervarvet. Å tyckte att vi kom ett steg vidare, hon tyckte han kom loss ännu mer än tidigare och att han blev schvungfull! Hon tyckte också det såg ut som att det finns mer att plocka ur honom, så det var väldigt kul att höra :D

Rider lätt på bilden så ser lite lustigt ut ;)
DiNozzo gick också lektion men han var inte riktigt på humör så han bråkade en del och ville inte alls jobba! Så Å fick sätta sig upp för att få lite fason på honom. Han bråkade en del med henne också men efter ett tag blev han fin oh då fick han massvis med beröm!! Kanske är han lite trött på dressyr så får se om jag kanske kan rida ut honom lite nu ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar