söndag 18 december 2011

lektion

Idag red både jag mamma och Jejja lektion på varsin häst. Eller jag red två lektioner, en på Racke och en Ettan :)

Racke och jag fick träna på att rida öppna och sluta på volt i främst trav och galopp. I höger varvet var det inga problem men i vänster varvet var jättesvårt att göra sluta i galopp. Men tillslut så gick det okej i vänstervarvet och i höger varvet blev han riktigt fin, så då gick vi över till att träna på fattningar från skritt till galopp och avsakttningar från galopp till skritt.

Han gjorde fina fattningar, men han ville gärna ta ett litet trav steg innan han gick ner till skritt. Så fick rida ihop honom och tänka galopp på stället innan jag saktade av och sen tänka halt och trycka ner mig i sadeln. Då gick det bra!
Så här fina var jag och racke ;)  vit pikeur polo och blåa pikeur strumpor, blå mountain horse väst, blåa ridbyxor och en grå v-ringad tröja. Racke har mörkblått schabrak med ljusblå kant och mörkblå lindor.

Ettan var ganska stretig men vi kämpa på och gjorde en väldigt bra övning som gick till så här: rid på en liten fyrkant (15x15) rakställ hästen mellan hörnen och när du kommer till ett hörn så flytta hästen i en bakdelsvändnig och rid sen ur bakdelsvändningen och rakrikta fram tills nästa hörn och gör sen likadant.  Jättebra övning för att få koll på yttersidan och och få in rumpan på hästen. 


Eftersom Ettan är så ung så gjorde jag bara en liten flyttning i hörnen men man kan göra övningen så svår/lätt man vill :) Ettan var superduktig i alla fall och klarade till och med av att göra övningen i galopp och då stannade hon upp riktigt fint och satte under sig :P stolt över lilla pluttan ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar