måndag 14 januari 2013

Gårdagens och dagens


Idag fick hästarna vila för jag var tvungen att plugga och beställa studentmössa ;)

Men igår red jag Nozzo och tömkörde Mollis! Mamma red först på Nozzo och jag hjälpte henne från marken. Hon har lite problem med att han glider ut och "går iväg" när han ska sväng åt vänster. Så dom fick öva på att korta upp steget och få tag i yttersidan. När det gick bra och mamma var nöjd så red jag en stund på honom.

Han var mjuk och fin men är lite fräck när han inte riktigt vill göra som man säger åt honom ;) Jobbigt ju! Red mycket i galopp och lät honom galoppera på ordentligt. Gjorde mycket övergångar mellan trav och galopp, och några från skritt till galopp. Det gjorde han bra! Men han blev lite trött så då orkade han inte riktigt hålla ihop i slutet. Men han var duktig!
Sen så tömkörde jag Mollis också! Ni som följt mig ett tag vet att Mollis inte är van vid att bli tömkörd. Allt som är nytt är lika med läskigt i Mollis värld ;)
Alltså tar vi det väldigt lugnt när jag tömkör honom. Men han var faktiskt väldigt duktig igår så vi provade lite olika sätt att ha tömmen (vanligt rakt igenom dom övre ringarna, en ställande på insidan och gramaninspänning).

Gramaninspänningen var det som funkade bäst. Han spänner gärna halsen och blir väldigt rak och hög i formen, men med den inspänningen så slappnade han av och blev mycket rundare. Men man får vara väldigt försiktig så man inte bara drar ihop dom, och på Moller måste man verkligen vara snabb med att ge eftergift så han inte känner sig för infångad.

Han gjorde en rusning ner mot dörren då han blev lite stressad. Men det är bara att ta det lugnt och försöka komma bakom honom. Men När han upptäckte att det inte var något farligt och att han inte blev bestraffad för att han sprang iväg så lugnade han sig snabbt! Han samlade sig riktigt fint ett tag och bjöd på både lite tramp och samlad galopp ;) Men man får verkligen ta det försiktigt för känner han sig fångad så drar han iväg!

DiNozzo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar