onsdag 2 januari 2013

Ta ett steg tillbaka

I Lördags så red jag en lektion på Moller för Å. Vi fokuserade på mjukhet och följsamhet. Övningen vi gjorde var att rida på en 15metersvolt och sen i den volten lägga mindre volter med tänk "bakdelsvändning". Gick bra i skritt och trav. Han följde med fint och jobbade på även fast han tyckte det var skitjobbigt! I galoppen funkade det dock inte lika bra. Var nog lite överkurs för både mig och Moller just nu.

Igår när jag red så fortsatte vi rida liknande övningar som på lektionen. Han kändes mjuk och fin så jobbet på lektionen gav resultat. När vi kom till galoppen försökte jag bara göra en lugn fattning på en stor volt. Han blev väldigt stressad i galoppen och slog nästan knut på sig själv. Han trodde jag han skulle göra så mycket mer än det jag bad honom om. Så red bara på framåt helt kravlöst. Efter ett tag så slappnade han av. Tycker det är bättre att ta ett steg tillbaka och börja om när det blir fel.














Lite favoritbilder från 2012 på dom fina pojkarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar