onsdag 16 januari 2013

På ett ungefär

Tänkte skriva lite om hur jag på ett ungefär lägger upp mina ridpass på Moller när jag rider dressyr. Hoppas ni orkar läsa allt ;)
 

framskrittning i ca 10 minuter innan jag kortar dom och fortsätter jobba i skritten. Eftersom han alltid är lite spänd när man börjar rida så sätter jag absolut ingen press på honom i början. Så när vi börjar trava så rider jag mest stora volter och gör lite tempoväxlingar. Han går givetvis i form men jag kräver inte så mycket av något (dvs exempelvis rundning, samling mm)

När han har blivit ordentligt varm och slappnat av så går vi tillbaka till skritt igen. Nu lägger jag mer vikt vid att han ska komma ihop och samla sig lite mer. När han känns mjuk och loss i skritten så börjar vi arbeta i traven. Nu kan vi börja arbeta med lite skolor och olika rörelser. I det här så jobbar vi på mjukhet, bärighet, samling och reglerbarhet. Om det skulle bli problem med något i traven så går vi tillbaka till skritt och jobbar på det där. När det känns bra i skritt så gör vi om samma sak i traven, då går det oftast mycket bättre!

Galoppen: När vi kommer till galoppen så blir han ofta lite spänd igen, då blir han gärna lite kort och rak i formen. Så i början får han bara galoppera på. När jag känner att han galopperar avspänt och bjuder framåt ordentligt så kan vi börja jobba lite mer med form och samling i olika rörelser
.

Sen går vi tillbaka och jobbar lite mer med traven. Då när han är ordentligt varm och avspänd så kanske vi jobbar med lite såna roliga grejer som tramp eller finslipa på lite rörelser och skolor ;) Sen avslutar vi i en avspänd lågform så han får sträcka ut! Sen avskrittning :)
Puss på mulen

Alla ridpass skiljer sig givetvis åt men grunden är den samma. Jag tror det är bra för hästen att veta lite vad som förväntas av den, så att inte allt blir en överraskning varje ridpass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar