söndag 27 januari 2013

Lektion!

Det blev en lektion för mig och Moller igår för Å. Vi började med att träna på bakdelsvändningar. Han flyttar benen helt rätt men blir lite seg med att vända runt framdelen. Så jag fick träna på att verkligen leda runt framdelen och vrida huvudet och kolla åt det hållet vi skulle svänga åt. Det gjorde vi för att jag verkligen skulle komma ner på mitt inre sittben. Sen gick vi över till trav och gjorde på ungefär samma sätt fast på en 10metersvolt.

Det underlättar verkligen när man koncentrerar sig på att komma ner på innersidan och tänker att man ska runda hästen runt sin innre skänkel. Låter som en självklarhet, men blir lätt att man gör det lite sådär halvhjärtat = hästen blir inte så mjuk och rund.


Sen fortsatte vi jobba med skänkelvikningar på diagonalen. Det gick bra när han flyttade för höger så där gjorde vi bara några gånger och gick sen över till andra varvet. Det var lite svårare att flytta för vänster, han tappade lite tempo och fick inte riktig med sig bogen. Så vi gjorde tre steg i skänkelvikning sen rakrikta och rida rakt fram i ett friskt tempo, ta tillbaka lite och flytta igen. Då blev det bättre! Vi växlade mellan skritt och trav och övade på att sätta igång i trav i skänkelvikningen. Jobbigt! Men han trampade igång fint och kom fram med näsan som han annars gärna kryper lite bakom med.


Sen när jag kände mig lite så där halvt utmattad så var det dags att börja jobba med galoppen. Kan säga att jag blir trött snabbare än Moller ;) Tränade galoppfattningar från skritt och galoppserpentiner. Högergaloppen är den som är svårast, i fattningarna vill han gärna rätta ut sig och när han inte får göra det så försöker han springa iväg med mulen upp i taket.

 Men det är bara ta tillbaka, göra om, göra rätt tills han ger sig. Till slut så gjorde han några fina fattningar. Galoppserpentinerna gick bra! avslutade med några varv i en väldigt härlig vänstergalopp, bärig, mjuk och reglerbar! Älskar såna här lektioner då man känner att det går framåt!

Min fina arbetsmyra! Sån arbetsglädje får man vara rädd om <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar