lördag 2 mars 2013

Rolig träning

Nu på eftermiddagen har jag och Moller tränat. Träningen började med en väldigt spänd Moller. Det var halv storm här på eftermiddagen så det lät en del i ridhuset plus snö som rasade från taket. Väldigt läskigt! Men han blir lugnare och lugnare desto mer man arbetar honom.

Men gud vad fin han blev efter ett tag! Vi tränade mycket på min sits, jag har en bra sits men det finns alltid saker att jobba på! Det som jag tycker är svårt är att få en stabil underskänkel i trav. så det jobbade vi mycket med, och att verkligen sitta i i varje steg och spänna den där korsryggsmuskulaturen så att jag verkligen får ett stabilt säte och kan driva fram honom utan att använda så mycket skänkel.

Vi gjorde lite enkla byten på diagonalen, emellan bytena skulle han gå på mycket framåt för att sen komma ihop och lyssna på förhållningarna innan han fick bryta av och fatta ny galopp. Tränade också lite skänkelvikningar och öppnor. Sen avslutade vi med att träna på att reglera tempot i trav. Fick rida i mellantrav och sen ta tillbaka honom och rida långsamt långsamt fast med energi, och sen rida framåt igen utan att tappa takten.
Han har blivit så reglerbar och kan behålla sin rundhet genom rörelserna och i tempoväxlingarna! Duktig häst!


Kameran skulle varit med idag så mamma kunde filma, men så blev det inte... Eller kameran var med men inte minneskortet x)
Pratade lite med Å efter lektionen och hon är väldigt positivt överraskad av Moller, hon sa "han är finare nu än vad jag någonsin trodde han skulle bli". Kan bara säga att han har överträffat min förväntningar också, inte för jag hade så stora ;)


DiNozzo var också en duktig häst idag. Å red en sväng på honom för att kolla så vi är på rätt spår med honom. Hon kunde konstatera att grundläget var mycket bättre och han är mer reglerbar och starkare.

Hon tränade mycket på att han skulle komma ihop och bära sig i traven och göra kvicka snabba övergångar mellan skritt och trav. Han ville väääääldigt gärna fatta galopp från skritten i stället eftersom han har enklare för den. Lilla Nozzo har inte förståt det här med att man kan vinkla bakbenen uppåt utan han sätter in dom jättelångt under sig i stället och det blir sååååå jobbigt för honom. Stackars lilla häst ;)

Men tjenare vad fin han blev, han rörde sig så fint i uppförsbacke med härlig bärighet och lätthet. Vill också kunna rida honom så! ;P Men mamma såg väldigt nöjd ut när hon fick ta över honom i slutet!



2 kommentarer:

  1. Hehe vi tränade faktiskt på samma sak, min underskänkel måste träna på att sitta som klister, kul att det går bra :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe det är så svårt att få still på den där underskänkeln utan att bli stel! Ja lite klister i sadeln behöver vi alla ;P

      Radera