lördag 23 mars 2013

Sadelprovning

Idag var sadelprovaren från Amerigo ute hos oss och kollade på sadlar till hästarna.

Moller kommer inte ha sin Jacson santa cruz eftersom han får knölar över ryggen med den och den är för bred över midjan för mig. Istället ska jag ha en Albion sadel som jag har ridit i det senaste, den gillar jag verkligen eftersom den är så nätt och passar en så liten ryttare som mig (också är den inte så dyr!). Så den ska stoppas om och byggas om lite så den passar Moller perfekt! Den ska framför allt byggas upp lite där bak eftersom den nu ligger lite i bakvikt.

Dock så tyckte hon vi såg lite snea ut x)

Hon kollade om sadeln var sne och om Moller var sne, men nä det var dom icke. Den som var sne var jag... Jag är lägre på vänster sida och viker mig lättare i den sidan, toppen! Men det var ingen nyhet, det är något jag hela tiden jobbar med. Dock så tyckte hon jag var en väldigt skicklig ryttare som kompenserade upp det ganska bra när jag red, då var jag inte alls lika sne.

Hon var förvånad över att jag inte hade väldigt ont i axlar och nacke. Men det kommer jag antagligen få om jag inte gör något åt det. Så hon tyckte att jag verkligen skulle besöka en naprapat.

Förövrigt blev hon väldigt förtjust i min fina lilla kuse!

Efter ca fyra veckor utan sadel till DiNozzo fick han äntligen en ordentligt utprovad idag!

Hon kollade, mätte, kände, lyssnade och granskade ;) Avståndet mellan bogbladet och djupaste punkten på ryggen var 19cm (kort sadelläge!) men det lilla utrymmet krympte till ynka 11cm när bogbladen kom i rörelse! Har man en häst med mycket gång så har man ;P Så en sadel som gav plats åt stora bogrörelser men som samtidigt passade in i det korta sadelläget var det som behövdes.

Modellen som valdes ut var Amerigo Dj . Det var också den sadeln som mamma satt bäst i! Helt otroligt vad en sadel kan göra skillnad, helt plötsligt kunde han komma ihop och fatta galopp hur enkelt som helst! Öppnor, sidvärtes och övergångar gick också mycket enklare!

Dom provade några andra sadlar också men dom var inte lika perfekta. Nu ska man bara försöka få tag på en sån här begagnad då! (Lättare sagt än gjort) tur att Mollers sadel blir billig i alla fall ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar