torsdag 7 mars 2013

Tisdag-Onsadg

Moller var lite tjurig i förgår när jag red?  Men igår så var han lite gladare i alla fall! Han var lite stel i början så körde lite åttvolter, växlingar mellan öppna och sluta på volt och mycket övergångar. Då blev han mjuk och härlig ;P

tränade lite uppridningar i galopp, gick riktigt bra! Övade också lite galoppserpentiner där jag fokuserade på att han skulle behålla samma typ av galopp genom alla bågarna, alltså att han inte ska korta galoppen så mycket i den förvända.

Avslutade med att rida honom i en låg rund form (som jag alltid gör) med mycket tempoväxlingar. Fick en väldigt härlig ridkänsla på honom!

Mina skänklar lyckades också stundtals sköta sig riktigt bra ;D Det var bara ibland dom var som flaxande vilda fåglar x)

Det här gjorde jag med Moller i förgår när han kommit över sin tjurighet ;) På kortsidorna red jag i ett friskt tempo med bra flyt som jag skulle vilja ha på tävlingsbanan. Innan ökningen på långsidan så gör jag en halvhalt för att samla upp lite energi.
Efter ökningen så tar jag tillbaka honom och rider med korta kvicka steg och sen fram igen i "tävlingstempo". Också gör jag om samma sak igen på andra långsidan.

Väldigt bra för reglerbarhet och kvickhet!


2 kommentarer:

  1. Riktigt bra övning!
    Nu fick jag lite inspiration till nästa dressyrpass^^

    SvaraRadera
  2. Ja den ser verkligen till att man gör tempoväxlingarna ordentligt!Tycker annars det blir lätt att man gör dom lite sådär halvdant ;)

    SvaraRadera